lördag 5 december 2009

5 december: Meditation pa Kungens fodelsedag

Vaknar av ljudet fran en megafon som skriker ut thailandsk musik pa hogsta volym.
Det ar namligen kungens fodelsedag, och thailandarna avgudar sin kung... Idag ska det firas. Jag undrar vad i helsike det ar som pagar och gar outvilad ner for att ata frukost.

BUDDHATEMPEL - de ar ju lixom overallt, och jag har hittills tyckt att jag fatt nog av dem. Ja ja, same same but different, been there seen that.

Har aven reagerat pa att de verkar mycket pakostade. Enorma buddhastatyer platerade i guld.Jamfor m folk pa gatan som forsoker overleva pa att salja lite snacks eller frukt i enkla stand.

Men idag.. idag hittade jag till Wat Chedi Luang, en av de aldsta och storsta templen i Chiang Mai city. Hade endast en tid att passa under eftermiddagen och hade saledes hela dagen till mitt forfogande alldeles sjaelv, och taenkte att jag kan ge Ett tempel till en chans...

Jag var opassande klaedd i kort liten klanning med bara axlar, sa fick lana en stor bla rock utanfor och gick in for att se mig omkring.

Jag var sa trott efter trekkingen och det chockartade alldeles for tidiga uppvaknandet, sa jag satte mig ner pa den stora roda mattan. Tittade upp mot den enorma 10-tals meter hoga Buddhan i guld, de hoga rodmonstrade pelarna som straecker sig mot det hoga taket. I taket haenger stora vackra kristallkronor.

Inte manga besokare vid den har tiden pa dagen. Nagra sitter och ber.
Det ar tyst, svalt och lugnt. Jag kaenner att andningen saktar ner. Att jag oxa blir lugn.

Plotsligt forstar jag. Jag forstar varfor det ar sa viktigt att templen ar stora och pakostade. For det ar vackert att sitta har. Det ar fridfullt.
Och infor all storhet och den enorma buddhafiguren kaenner jag mig liten.
Och det ar skont.

Jag sitter nog dar inne i mer an en timme.
Jag strosar sakta over tempelgarden utanfor. Det aeldre templet utanfor ar over 600 ar gammalt. Jag gar ett varv. Jag ser en skylt:
"MONK CHAT PROGRAM. Don't just stand looking from afar, come and chat with us about Buddhism"
Haerligt =) Modernt.

Jag kaenner av det har lugnet resten av dagen, och jag har bestamt mig for att inte lata nagonting paverka mig. Jag kaenner mig sa langsam, men totalt avstressad.

Dessutom ar jag hungrig. Klockan ar over 14 och jag kommer pa att jag glomt att ata lunch.

Funderar over att munkarna blir sa gamla, fastan de ar sa magra. De aeter ju bara en gang om dagen! Inte undra pa att de ar sa harmoniska, meditativa och langsamma. Man blir ju riktigt da'sig av att vara hungrig.
#

Pa kvallen traffar jag C for att ata middag, men middagen blir till slut drinkar pa Joe's place. Efter en Singapore Sling och en Blue Hawaii tar vi tuk-tuk hemat.
Far sova ut imorgon. Om inte tuppen vaecker mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar