tisdag 15 december 2009

13-14 december: Jakten pa ett boende

Ankomsten tillbaks till Lanta var aningen dramatisk. Jag hade ingenstans att bo men vill till Klong Nin beach. Fick folja med en gammal osterrikare (som hade alldeles for stor tro pa sin egen charmpotential) som hade bestallt bil at samma hall.
Letade upp en resort m hyfsat pris, 600B/natt, i rum m flaekt.
Nar jag bestamt mig for rummet sa fick jag skjuts pa moppe av en tjej for att hamta min stora ryggsack, som jag lamnat vid turistinformation dar jag tidigare blivit avslappt.

Jag sa att det ar battre att jag Gar tillbaka. Men hon sa att det visst skulle funka sa jag forsokte hoppa upp bakpa. Jag hade raett. Jag kunde inte satta mig bakpa moppen med en 85-litersvaeska pa ryggen, utan ramlar bakat av tyngden.
Skrapar upp armbagen och landar pa min redan bandagerade arm (Handleden ar i bandage pga ett gammalt problem, som efter att ha lyft den tunga vaskan gjorde annu ondare. Nagot knakade till, knolen forsvann in i handleden och vaerkte an vaerre an vanligt).
#

Maste checka ut fran Otto resort bungalows kl 12 for tyckte det var for dyrt. Vill ha riktigt billigt boende.
Sa jag tar formiddagen och vandrar gatan upp, parallellt med Klong Nin beach, for att kolla laeget.
For halva priset forvantar jag mig visserligen ingen jattefin bungalow men de jag hittar kan klassificeras som Ruggig och Annu ruggigare.
Jag borjar undra om det ar vart att ga tillbaka till resorten o betala 700B for en natt till.

Jag gar forst till Clean Beach Resort eftersom jag hort att en tjej bor billigt daer. Vardinnan vill ha 1200 for ett rum.
-Jasa, det ar inte vad jag har hort, sager jag och papekar att jag vet nagon som bor har for 400B.
-Jahaa, men de bungalowsen ligger over gatan och har bara flaekt, svarar hon.
Och? taenker jag, och avslojar det tydligt med blicken.
Jag blir visad tva olika stugor eftersom jag ser valdigt tveksam ut vid anblicken av den forsta.
Golvet ar taeckt av en matta i plast, eller en vaxduk snarare, for att taecka hal och trasiga plankor.
Jag gar vidare.

Ser en vasterlandsk tjej sitta i receptionen, och taenker att da borde detta vara baettre, men saekert oxa en hel del dyrare. Nej da, bara 100B mer.
For ingenting.

Stugan narmast stranden kostar 600B och den 10 m langre bort kostar 500B. Den forsta ar ett trahus, tragolv, travaggar, halmtak. Det brukar vara lite sprickor haer och var men detta ar obeskrivligt. Som ett gammal trakoja fran 1600-talet. Och som inte bivit stadad sedan dess heller.
Halmtak brukar vara en dekoration av pla'ttaket, for att mer ge en kaensla av "soderhavso". Dessa bungalows har bara halmtak. Och jag som ville flytta fran det forra staellet pga flygande, hoppande, kravlande djur mellan tak och halm.
-Oj, allt i tra! Sa romantiskt, sager jag.
Hon visar mig duschen. Utomhus, fast inbyggd med stugan sa att saga. Ja, kaklade vaggar men inget tak.
-Duschen kommer ner darifran som ett litet vattenfall.
-Exotiskt, svarar jag.
Tanken var nog god en gang i tiden. Jag tittar oroligt pa halen och mellanrummen plankor/halm och fragar om det kommer in djur i stugan.
-Tjaa alltsa...
Hon har nagon forklaring, och pratar bl.a om eremitkrabborna i sanden. -Men de finns ju bara utanfor.
Jo jag kaenner till krabborna. Har sett hundratals vid det haer laget. PA STRANDEN.
Jag tackar nej med hanvisning till att jag ar radd for djur.

Jag tittar pa den billigare bungalowen oxa. Den ar gjord i betong. Hon naemner det som vore det nagot negativt. Jag tycker ju att det later mkt fraschare.
Gra betong. Eller smutsig betong. Taket ar byggt enl samma princip som det forra, och den stora urgamla sangen ser acklig ut. Dessutom ar den byggd en halvmeter over golvet. Jag undrar varfor.
Vad ar det som inte skall kunna hoppa upp? Och vad gommer sig darunder?

Needless to say, jag fortsatter min jakt pa rum.
Ger ett staelle jag redan passerat en till chans. Det var tomt men denna gang bestammer jag mig for att ropa och ge min in och leta efter personal. Det gor jag raett i, for haer finns namligen rum for uthyrning. Det ar inga bungalows, utan rum i ett hus. Jag foredrar det. De ar superbilliga och rena. Vita betongvaggar, vitt golv, vitt tak. Haer tar sig inga djur in. Ett sjalvklart val. Dusch o toa i korridoren. So what? Det ar rent. Dessutom sa stanger de ytterdorren vid kl 22 sa det ar tryggt, och vid stranden finns oxa mojlighet att duscha av sig. 350B/natt.
#


Luciakvall
Tog igar kvall en promenad langs den 3 km langa stranden och bevittnade solnedgangen (eller inte, som jag ska fordjupa mig i senare), at middag nastan langst bort vid Klong Hin beach och pa tillbakavagen sag jag K (vi hade sallskap fran Bangkok) staende i den nyoppnade baren hon skulle jobba i. De skulle ha fest ikvall. Antligen, lite skoj tankte jag. Jag behover det. Ar sa trott pa honey mooners.

Men vagen hem var mork och stranden inte alls lika inbjudande sa jag bestamde mig senare for att inte ga till festen.

Pa de passager som ej var upplysta av neonljus fran resorter och barer sa var strandremsan kolsvart. Det enda jag sag var de i dagsljus genomskinligt sandfargade eremitkrabborna, som nu endast syntes som minimala bla lysdioder, sma som knappnalshuvuden, i sanden.
#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar