måndag 30 november 2009

28 november: Ayuthaya

Vi blir upphamtade och skjutsade till stationen. Resan t/r Chiang Mai innefattar ett stopp i Ayuthaya, en gammal historisk stad, huvudstad i fd Siam, dar vi har en natts overnattning pa Baan Eve.

Det ar over en timme till taget gar, jag hinner kliva av och ga tillbaka till stationshuset och kopa frukost. Pannkaka med sylt! naja, sylt o sylt... det liknar mer sirap. Det ar ganska gott, men valdigt sott. Jag koper en vaffla oxa. Den ser ut som de sockrade stjarnformade bakelserna man far pa julbordet.. vad heter de.. jo, klena"tter. Jag valjer en med smak av Maple, far for mig att de ska smaka lonnsirap.

Den ar jattegod. Halvvags in i klenaten upptacker jag hur det kliar fruktansvart i munnen.. halsen borjar tjockna. Det var ju inte bra... Varfor ar det notter i vafflor?! Jag stoppar i mig medicin och talar om for mina tva engelska medresenarer for dagen att jag mar lite daligt..

Den tagresan var inte kul. Sitter inne pa toaletten precis nar de ropar ut "Ayuthaya!". Ah men va fan, vilken timing. Jag rusar av, sliter at mig bagaget medan jag ropar att folk ska hjalpa mig av. Jag mar riktigt illa. Engelskan foljer med mig for att leta toalett.. men jag hinner inte sa langt. Kastar upp helt ovardigt i en papperskorg pa perrongen. Inte pinsamt alls.
Det kunde ha varit det, men just nu bryr jag mig mer om hur jag mar an vad folk tycker. Jag mar dessutom genast mycket battre. Som vanligt faktiskt.

En jattegullig tjej lanar mig sin mentolinhalator, mot aksjuka. Hon springer dessutom och koper en at mig. Hon klappar mig pa ryggen.
Vad sager man. Man blir rord.
#

Var chauffor hamtar upp oss och skjutsar oss till Baan Eve (Eve's house/place).
Nastan hela resten av dagen skutsar chaufforen oss i tuk-tuk runt Ayuthaya. Manga tempel, manga Buddhastatyer, och allt ska taeckas med guld. Overallt, inte bara i denna stad, klistrar folk fast sma bitar av bladguld pa statyerna de besoker, tander rokelse och ber.

Vi besoker varldens storsta liggande Buddha och Wat Yai Chaimonkorn, en stor ga'rd omringad av uppradade buddhastatyer i sten och ett hogt torn. Jag med min hojdskraeck tycker det ar obehagligt att klaettra upp.. Nar jag ar pa vag ner rusar dessutom tusentals (ja det verkade sa) skraenande barn upp for trappan. Massor av skrikande skolbarn + ett tappert forsok att ta mig nerfor en brant trappa. Ja ni forstar val att jag blev raedd...

I ett annat stort tempel finns en enorm sittande Buddha. Man kan kopa gult tyg som de sedan klaer honom med. Jag fastnar inne i templet eftersom jag star dar precis nar de ska utfora nagon slags ceremoni. Det star fem vitkladda killar uppe i knaet pa den tiotalsmeter hoga Buddhastatyn. De tar emot allt tyg och kastar det over Buddhan som en sarong.
Det ar omojligt att ta sig ut darifran for tillfallet, de kastar namligen tillbaka tyget ner over allt folk som sitter pa golvet nedanfor.. De beende manniskorna later sig oversvepas av Buddhas sarong.. Det blir ett gult hav av tyg. Vaeldigt fascinerande.

En gammal munk sitter stilla vid utgangen och ser ut over folkmassan. Han doppar en kvist i ett stort karl med vatten och stanker det over folk. De tackar och bugar.

Ja du.. de dar barfota renlevnadsmunkarna.. De har det nog inte sa illa stallt aenda. De har reserverade platser for sig vart de an aker och folk fullkomligt kastar sina pengar over kyrkan.
Meningslosa offer sasom parlhalsband och annat hangs over gudastatyerna.
Saljs de sedan undrar jag?

Wat Chaiwatthanaram, Ayuthayas ruiner gillar jag daremot skarpt. Mycket vackert och lugnt och skont att strosa omkring i denna grona oas mitt i staden.
Ni far halla till godo med nagon annas bild av detta, genom att besoka denna sida: http://7continentsgallery.com/main.php?g2_itemId=682
#


Inget har jag haft att aeta idag heller... Jag somnar efter turen runt stan och missar nattmarknaden, dit jag taenkt att ga bl.a for att fa nat i mig till middag. Eve's kok ar stangt for kvallen. Ett annat gulligt engelskt ungt par cyklar med mig till 7-eleven, sa jag ater kakor och chips ikvall.

Gar och lagger mig i mitt specialrum med privat toalett som jag fick bo i eftersom jag var sjuk.. Forsokte forklara att det bara var en allergi, men det spelade ingen roll. Ja ja what ever. Blir man specialbehandlad ar det val bara att tacka och ta emot.
#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar