fredag 27 november 2009

27 november: Kontraster

Inte en blund pa hela natten. De spelade technomusik pa gatan utanfor fram till sakert kl 5 pa morgonen. Jag som hade planerat att ga upp tidigt, for att hinna aka fram o tillbaka pa floden idag. Raett flod alltsa.
Jag kan bara inte sova haer en endaste natt till, jag ska ju moeta en guide fran turistinformationen kl 8 pa morgonen pa lordag!

Jaekla skitstaelle. Jag laemnar in den stora vaeskan (som inte gatt igen helt pga den aer overfull. Den aer for liten helt enkelt) i bagagerummet och gar ut o letar nytt hostel.
Klockan aer efter 12. Jag vill ju faktiskt hinna med floden idag.
Gar nagra hundra meter bara och ser ett guest house med flera turister i deras stora "vaentrum". Ser bra ut. Omradet verkar aningen lugnare oxa. Jag far en baettre kaensla.
Ja, det finns ett rum ledigt! 200 baht (45 kr), flaekt men inget fonster (da laer det ju bli tystare oxa). Super! Naestan 100 baht billigare aen det forra staellet. Jag tar det.

Grejen aer den; inget fonster blir jaekligt kvavt. Vaeggarna aer det skitigaste jag sett pa laenge. Eller nansin tror jag... Jag har iallafall eget badrum och toalett! Men jag vet inte vilket av de 2 ovanstaende rummen jag foredrar. That's ironic.
#

Inte langt haerifran ligger en huvudgata. Och inte langt fran den gatan ligger en pir. Piren jag ska ta flodbat ifran! Fraga mig inte hur det gick till.
Forsta piren erbjuder mig en tur sjaelv for 700 B! Nae du, jag vill till den vanliga baten.
13 baht kostar det enkel vaeg, oavsett vilket stopp under vaegen jag vill kliva av pa. Samtalar med en hollaendsk man under faerden. Vi pratar bl.a om visum. Nyttigt, jag behover veta detta.
Nu vet jag vart ambassaderna ligger och hur man tar sig dit, om jag vill vidare...
Han saeger att jag MaSTE se King's Palace. Ja absolut, det taenker jag gora. Ser sa vackert ut haerifran. Jag vill forst aka hela flodturen till sista hallplatsen, sen kan jag ta det andra pa tillbakavaegen.
Perfekt plan for dagen.

Det aer haer under turen som jag borjar fundera pa det haer med kontraster. De blir sa oerhort tydliga haer. Vi aker forbi ett lyxomrade, antagligen dyra hotell el liknande, jag ser vackra byggnader med vackra balkonger, t.om en dyr bat liggandes i en dyr docka.
Precis precis granne med dockningen ligger flera skjul. Ganska stora skjul. Inte ett skjul sadant som vi i Sverige haller djur i, t.ex grisar.
Nej, vaerre.
Inga roda knutar haer inte.
Gamla ihopspikade braedor av alla de slag och storlekar, och pla't. Det aer tak over huvudet for nagon.
Nagon kanske tycker det aer ok.

Naesta stopp Ambassadomradet. Jag ser inga skjul daer.

Pa vaeg ut ur ba'ten passerar jag tva' unga munkar. Ma'nga munkar blir det. Jaettema'nga. De baer orangea saronger och ga'r barfota (jag har funderat pa det daer hur spartansk de lever. Jag har inte sett na'gra munkar med vaeskor. Och hade de na'gra sa skulle de aldrig vara overfulla).

Jag har klivit av och hinner sitta och grunna over kartan en stund innan baten tillbaka avgar.
Jag aer pa stopp 3. Jag taenker aka till China Town forst, stopp 5. Daerifran till stopp 8, for att besoka King's Palace, promenera till stopp 9 och daerifran aka hem, till stopp 13. Piece of cake.

Laett som en plaett om man har ett uns lokalsinne vill saega.
Som alla borde kaenna till vid det haer laget aer min score = 0.
Jag vet det. Jag borde ta in det i beraekningen. Men det gor jag inte. Som vanligt taenker jag; hur svart kan det va? Jag noterar gatuskylten, under de thailandska bokstaeverna star det China Town.
Perfekt. Det kommer jag ju ihag.
Som om DET aer problemet...

Marknaderna i China Town aer obeskrivliga! I den haer stan hittar du allt! Det aer sa billigt att jag med ens overvaeger att kopa en stor vaeska och fylla den med varor, tyger, klaeder, burkar, halsband och skicka hem.

Inkop: Lunch faersk ananas + melon = 30 B
BH = 120 B (saekert overpris, men jag behover verkligen en till)
Sladd till laddare = 20 B
Adapter till vaegguttag = 70 B
Linskopp = 50 B

I China Town hittar man som sagt det mesta. Utom vaegen...
Jag vet inte vad som haende, men klockan naermar sig 17 medan jag letar efter piren.
China Town blev plotsligt fullt av indiska restauranger och indier.. Jag har gatt alldeles for langt, och fotterna vaerker.
Jag funderar pa om jag gatt ner nagot i vikt idag. Jag bo"r gora det under resan om det fortsatter sahaer. Jag hoppas pa det.

Jag orkar inte laengre.. Jag har forsokt att folja vaegbeskrivningarna folk ger mig, men jag hittar aenda inte! Jag fragade visserligen vaeldigt sent, for jag trodde jag skulle hitta tillbaka. Jag hade ju bara gatt en vaeg rakt fram. Vael?
Det var tydligt att sa var inte fallet.

Jag borjar fa svart att ga, jag har naemligen skavsar. Mellan benen, pa insidan av varje la'r. Det aer varmt o fuktigt o la'ren har lixom skavt mot varandra hela dagen. Imorgon blir det byxor.

Vaeskan ska haemtas ut fran bagagerummet senast kl 22 och jag vill ju hemskt gaerna se King's Palace. Det enda problemet aer att de kanske hinner staenga.
Jag hinner precis med en ba't som ska at mitt ha'll. Vilken tur. Jo, jag har sa'n jaekla tur med trafiken jaemt.
Jo visst.. Naer JAG noterar att vi aer framme vid stationen for King's Palace sa aer det forsent. Folk star som packade sillar och folk traenger sig pa. Naer jag borjar rora mig mot utgangen sa har ba'ten redan lagt ut igen... Jag svaer lite for mig sjaelv.
Det blir inget King's Palace eller Buddhatempel. Jag har aenda for jaevla ont i fotterna.
Surt sa raeven.

Maste haemta vaeskan. Hittar till och med tillbaka fran piren. Skylten "till Kao Sahn" hjaelpte kanske lite.. Jag har ju inte aetit nagonting forutom ananas och melon idag! Saetter mig pa ett hotell och aeter. Jag aer sugen pa nudlar med skaldjur, men ser att de har kyckling i kokosmjolk! Min favvo hemma. Jag angrar mig sa snart maten dukats fram. Det stinker av faersk koriander.
Nu har jag fa'tt det bekraeftat. Jag hatar faersk koriander. Jag fragar vad det heter pa thailaendska sa jag kanske slipper det fler ganger. Pa chi uppfattar jag det som.
Jag petar bort sa gott det ga'r. Tur att jag bestaellde in ris oxa'. Jag aeter riset, dricker upp juicen och gar daerifran inte sa maett och inte alls bela'ten. Kliar pa benet gor det oxa'.
Baest att stanna till pa ett naerkop och handla Cheerios och snacks. Ser tva' gigantiska myggbett pa benet.

Det aer ingen luft i mitt rum. Jag har laemnat flaekten pa genom att stoppa ett ihopvikt visitkort i uttaget for nyckeln sa att elen ska sla's pa. Men det hjaelper inte.
Inget bra la's pa dorren finns det heller. Pa det andra staellet fanns det iallafall en hasp oxa'.
Men, till skillnad fran det tidigare guest houset sa passar kontakten i vaeggen.
Jag har dorren oppen en stund for att slaeppa in lite ny luft.
Nanting far snabbt in over golvet. En pytteliten kackerlacka.
Dodar den med foten.
Jag har visserligen flipflops pa mig.. De oreanga munkarna skulle inte gora sa. Men sa' har de ju inga skor pa sig heller.

Ga'r ivaeg till det gamla hotellet for att haemta ut vaeskan. De har bra internet daer oxa'.
Sa' nu sitter jag haer och bloggar. Dock har jag blivit avbruten av en gammal japansk man flera ganger som ska prova att skypa hem till sin fru. Jag erbjod iofs min hjaelp forst... Men nu har min timmes biljett vid datorn utokats till tre timmar..
Bagageinlaemningen staenger om 10 minuter.
Och jag som precis aer klar.

Tomorrow is another day. In Ayuthaya.

God natt.
* * *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar