torsdag 26 november 2009

26 november: Bangkok by night

Nu ska jag v'ga mig ut pa' egen hand!
Ka"nner mig lite osa"ker, sa' besta"ller fo"rst in en luch. Grekisk sallad och apelsinjuice. Dagens forsta tabbe? Asch, jag har ju Dimor med mig.

A"ter sakta och tittar ut mot gatan. Det a"r varmt, sko"nt. Tar upp en stadskarta fo"r att se lite upptagen ut. La'tsas som om jag vet vart jag a"r pa' va"g.

Jag ber om en beskrivning hur man ga'r ner till floden. Jag vill a'ka flodba't och se pa' den flower market!

Tror inte jag gick mer a"n ett par hundra meter forran jag tappade bort mig.
Inget ovanligt i och fo"r sig.

Jag irrar runt en stund, innan en man fra'n National Gallery stoppar mig och fra'gar om jag behover hja"lp. Han beskriver vart jag a"r, vad jag bo"r se och hur jag tar mig dit. Jag nickar och ler tacksamt. Jag fattar ingenting.

Han sa"ger att jag borde hyra en tuk-tuk. Jag vill ju ga'. Jag forklarar att jag behover motionen.
Men jag inser snart att han har ra"tt.
Tuk-tuk med gro"na skyltar a"gs av staten och kostar bara 40 baht forklarar han.
Det inkluderar stopp och vantande pa va"gen!
Super.

Jag a'ker iva"g med en gammal man. Stackarn. Han tror nog att detta skall bli a piece of cake. Han tror att jag ska skynda mig...

Klockan har hunnit bli 18 na"r han la"mnar mig vid sista sta"llet. Jag betalar honom 100 baht for besva"ret. Hans fru har ju fo"r sjutton ringt.. hon undrade sa"kert na"r han skulle komma hem till middagen.

Jag a"r a"nda' ganska nojd med dagen. Jag har klistrat bladguld pa' Buddha och hunnit med ett stopp pa' en turistbyra' da"r jag ko"pt en 8-dagars tur till Chiang Mai. Det ska bli skitkul!

Det bo"rjar bli mo"rkt, och jag ser bron med flodba'ten under! Va fan. Jag go"r det. Jag ser ju att en massa andra ma"nniskor hoppar pa' ba'ten. Jag kliver ombord. Hm.. det a"r bara thaila"ndare ombord. Jag fra'gar vart ba'ten ga'r, men ho"r inte svaret. Jag skulle nog a"nda' inte fattat.

Oj, floden var smalare a"n jag trodde. Den ringlar fram mellan ruckelliknande hus, med kl"ader ha"ngandes pa' tork utanfor fo'nstren. Jag fra'gar tjejen bredvid mig, tar upp en karta.
A"r jag pa' den ha"r floden?
Nej, pa' denna. Hon pekar..
Oj.

Jag har klivit pa' fel ba't, pa fel flod, a't fel ha'll.

Men det kostar bara 10 baht (2 kr). Och de talar om vart jag ska ga' av. Jag ga'r av da"r hon ga'r av. Vid en ta'gstation. I city. La'ngt fra'n mitt backpackeromra'de.

Jag skulle a"nda' inte ga'tt o lagt mig nu. Det a"r for tidigt. Ba"ttre att borja promenera.
Ko"per solglaso"gon pa' marknaden. Hittar en liten butik da"r jag ko"per iste, schampo, deo och snacks.

Bangkok a"r ha"ftigt. Det a"r redan mo"rkt, men neonljusen lyser upp. Stora moderna byggnader blandat med billiga marknader da"r folk tra"ngs om platsen. Jag ko"per min middag for 12 baht. Den besta'r av majskolv med riven kokos. Gott. Sa''tter mig ner pa' trottoaren och a"ter, som jag ser andra har gjort.

Ra'kar sitta utanfor ett stort ko"pcenter. Slurpar i mig majsen och ga'r in.
Fyndar ett par shorts for 15 kr. Ga'r runt da"rinne i evigheter.. ja jag a"lskar shopping. Provar till och med peruker. Jag ser ut som hon i .. ehm.. Uma Thurman i filmen med John Travolta. Men jag kommer inte iha'g vad den heter, sa' jag sa"ger Cleopatra och skrattar. Schysst. En sa'n har jag lust pa'. De a"r gjorda i riktigt ha'r och kostar bara ett par hundra kr. Kanske pa' va"gen hem.

Pa' andra sidan gatan har de stora lysande julgranar och stora ljudande julklockor! Jag knallar o"ver bron till andra sidan. La"mnar mina nyinkopta kycklingbollar till en tiggande mamma.

Jag ser den andra prostituerade for dagen. Hon har mer stil. Uppsminkad for jobb lixom.
Skorna a"r coola. Skyho"ga klackar. Som hamtade direkt ur en porrkatalog (eller vilken skobutik som helst egentligen). Men de minimala laedershortsen a"r nog den storsta give-awayen. Inte stiligt..

Stan a"r full av liv! De flesta helt normala ungdomar. Flickorna fixade for att ga' ut en kva"ll pa' stan. Ungdomar som overallt. Fast fler. Mycket folk a"r det!
En stooor uteservering med da'nande musik. En scen. Aha, snart ska ett band komma ut och spela. Jag sla'r mig ner bredvid en a"ldre dam pa' ba"nkar utanfor serveringen. Hon forklarar att de va"ntar pa' ett band. Fra'n Singapore.
Det dro"jer. Men jag hinner ha ett va"ldigt trevligt samtal med damen. Hon gillar fortfarande att sitta ha"r efter jobbet eller att ga' pa' disco. Cool lady.
Vi diggar ihop i na'gra timmar. Jag vet inte exakt hur la"nge. Hon foljer mig till en taxi och jag a'ker hem till schyffet.

Jag vet bara att haer aer klockan halvett pa' natten. Och det ar dags for mig att sussa.

Godnatt.

2 kommentarer:

  1. Oj vilken äventyrare du är! Roligt att höra om dina upplevelser. Jag såg i stort sett bara min käre man i Bangkok, så det är intressant att höra vad du upplever i staden :-) I Chiang Mai kan jag rekommendera ett enkelt matställe med gudomlig mat intill en känd kvällsmarknad. Man satt ute vid enkla bord ställda på marken (inget tak) medan maten tillgagas i ett hus som liknar en kiosk och serverades av unga servitriser. Jag hoppas att stället finns kvar. Sköt om dig! Puss och kram. Monica

    SvaraRadera
  2. Hoppade över Bangkok när jag var i Thailand, så jag ser fram emot att läsa om dina upplevelser.
    Ta hand om dig, wai:a duktigt och bocka åt kungen lite då och då. :)
    /Hasse

    SvaraRadera