lördag 23 januari 2010

9-12 januari: Vang Vieng

Vi anlande till Vang Vieng kl 4 pa morgonen, flera timmar forsenade. Blev avslappta pa en grusig vaeg och visste inte hur langt bort stan lag.
O"de.
Hoppade in i den enda tuk-tuk vi sag och bad att fa bli korda till ett guest house. Vi hade inget namn att ge honom eftersom vi inte visste vart vi skulle, hade inget bokat.
Allt verkade stangt.
Vael inne i stan hoppade ett par fulla engelska surfer-wannabees in i tuk-tuken, betalade foraren extra for att kora till deras guest house forst!
Det var sa vi hamnade pa Tony's. Ca 60 kr/natt for ett dubbelrum, delat pa tva. Billigt for ett riktigt rent och fint guest house!

Dagen efter borjade raett sent. CJ bekantade sig med ett gang engelsmaen pa hotellet och pa eftermiddagen foljde vi med dem for att prova Tubing (sitta i ett stort daeck/innerslang, taenk badring, och flyta nerfor en flod).
Tubingen i VV gar ut pa att stanna vid alla barer langs med flodkanten och dricka sa mkt som mojligt innan man hoppar i badringen igen och fortsatter till nasta. Detta gor folk fran formiddag till kvall flera dar i rad.
Jag forstar inte tjusningen.
Overhuvudtaget.

Jag sag fram emot att fara nerfor en forsande flod. Lite fart, lite naturupplevelse.
Men mest fart.
Barerna runtomkring sag mest ut som en studentskiva fulla med nersupna, skralande, idioter. Det lockade inte Mig.

Jag fortsatte istallet att glida nerfor floen. Sakta. Och da menar jag 1 km-i-timmen-sakta.
Det ar torrperiod. Ingenting forsar haer just nu.
Det kan mojligtvis ha varit den tristaste upplevelsen jag haft hittills. Jag var uttrakad efter 2 minuter.
Men var tvungen att sta ut minst ett par timmar till for att na tubingens slutpunkt och kunna lamna tillbaka ringen till uthyrningen. Jag hann iallafall i tid till kl 18.
Motte resten av ganget senare pa stan och foljde med ut for att ata. Vi fortsatte ut for drinkar men jag gick hem tidigt.. inte min typ av sallskap..

CJ sov lange och ville fortsatta tubingen aven nasta dag, sa jag agnade mig at annat. Gick ut for att leta turer men hittade ingenting spannande. Pga torrperiod sa fanns ingen white water rafting eller -kayaking, dvs det jag egentligen kommit dit for. Skaffade en karta och tog en promenad i den minst sagt lilla stan. Passade aven pa att fa massage.

Kom hem till drama den kvallen.. Alla i ganget var jattefulla, hade gjort illa sig i floden, nagra tjejer graet och skrek hysteriskt. Pinsamt. CJ syntes inte till forran mycket senare. Det haer staellet och de har manniskorna ar inte for mig..

Sista dagen ville jag besoka Bla Lagunen och hade tankt att cykla dit. CJ ville folja med, men var riktigt bakfull. Forst fick jag vanta pa honom halva dan, sen orkade han inte cykla, och ville inte hyra moppe heller. Sa det blev en dyr eftermiddag med hyra tuk-tuk dit och tillbaka.
Nar vi anlande var jag helt overtygad om att det var fel lagun och blev skitsur.. Och jag kan ju konsten att sura...
Det var val inget speciellet med det haer staellet. En a'. Som var bla'. Men Lagun?!

Det fanns som tur var aven en liten grotta i narheten. Vagen upp var brant. Vi bestamde oss for att kolla in den. Ner kommer tva svettiga, andfadda killar, som sager att det var jattejobbigt. Jag blev avskrackt och trodde inte att jag skulle klara det, dels pga hojden, jag fa'r ju svindel. Men det gick jattebra uppat! Tror jag vant mig lite efter trekkingen i bergen.
Grottan var fin att se och rolig att klattra omkring i. Den branta vagen ner klarade jag oxa galant *stolt*.
Kande mig betydligt nojdare med dagen.

CJ ville garna ga ut och ta en drink min sista kvall. Jag hade namligen bokat biljett till Vientiane for nasta morgon. Jag kande inte riktigt for det, men det var ju faktiskt sista kvallen att umgas.
Vi gick till ett ganska trevligt stalle narmre floden, lugnare, mer relaxed.
Tog nagra drinkar, kollade pa killarna som spelade biljard, bartendern som lekte med sin "tazer" (ja han anvande den oxa!), den brittiske f.d bandmedlemmen som verkade helt sald pa shrooms, fora djupa, livliga diskussioner med en osynlig kompis.

Jag sag fram emot att resa till huvudstaden.
#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar